Αθλητισμός - Πρωταθλητισμός


Του Δρ. Στεργιούλα Απόστολου, Αναπληρωτή Καθηγητή Σχολής Επιστημών Ανθρώπινης Κίνησης και Ποιότητας ζωής - Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου

  Αθλητισμός (άθληση) είναι η συστηματική συμμετοχή σε κινητικές δραστηριότητες, που μπορεί να γίνουν είτε ατομικά είτε ομαδικά. Άθλημα (σπορ) χαρακτηρίζεται ένα αγώνισμα ατομικό ή ομαδικό, που για να διεξαχθεί απαιτεί κάποια τεχνικά χαρακτηριστικά (τεχνική, δεξιοτεχνία), φυσικά χαρακτηριστικά (δύναμη, αντοχή, ευκαμψία) και κανονισμούς. Αθλητής είναι το άτομο που ασκείται συστηματικά, είναι εγγεγραμμένο σε κάποιο σύλλογο και παίρνει μέρος σε προγραμματισμένους αγώνες, σε ερασιτεχνικό ή επαγγελματικό επίπεδο.

  Αθλούμενος είναι το άτομο που συμμετέχει συστηματικά σε ένα άθλημα και αθλείται μόνο για ψυχαγωγία (ασκούμενος). Ο αθλούμενος παίρνει μέρος σε κάποιους προγραμματισμένους αγώνες (αγώνες δρόμου, ποδόσφαιρο 5Χ5), οι οποίοι δεν διεξάγονται στο πλαίσιο κάποιου πρωταθλήματος (ερασιτεχνικό ή επαγγελματικό). Έχει διαπιστωθεί ότι η μακροχρόνια σωματική άσκηση μέσω του αθλητισμού συμβάλλει σημαντικά στην ανατομική κατασκευή και τη λειτουργία των οργάνων και συστημάτων του ανθρώπινου σώματος, ενισχύοντας την ανάπτυξή του, την υγεία του και ψυχική ευεξία.

  Πρωταθλητισμός είναι η συμμετοχή των αθλητών σε συστηματική προπόνηση με τη βοήθεια αθλητικών επιστημόνων με μοναδικό στόχο τους τη νίκη.Ο αθλητισμός, με βάση το Αρχαίο Ελληνικό πνεύμα καλλιεργεί την πειθαρχία, την επιμονή, την τόλμη, το συλλογικό πνεύμα, τη θέληση για τη νίκη και πολλές άλλες αρετές, απαραίτητες για την επιτυχία στην ερ­γασία του. Χαρακτηριστι­κό του αθλητισμού είναι η άμιλλα, ο αγώνας για τη νίκη και η επίδοση και η δυνατό­τητα του αθλούμενου ή του αθλητή να δοκιμάσει τις δυνάμεις της και να εκδηλώσει τις ικανότητές του για καλύ­τερες αθλητικές επιδόσεις.

Ευγενής 'Αμιλλα


  Άμιλλα σημαίνει η προσπάθεια για υπεροχή, ο ανταγωνισμός για τα πρωτεία. Το επίθετο «ευγενής»προσδιορίζει τον άδολο, ανυστερόβουλο χαρακτήρα αυτής της προσπάθειας. Η άμιλλα, λοιπόν, προϋποθέτει τη συλλογική δραστηριότητα μέσα στην οποία μπορεί να υπάρξει ανταγωνισός.

  Η έκβαση κάθε ανθρώπινης δραστηριότητας εξαρτάται από το ιστορικά κατακτημένο επίπεδό της. Αυτό μεγαλώνει από τις ολοένα εντεινόμενες προσπάθειες των ανθρώπων που δραστηριοποιούνται σε αυτήν, στη διάρκεια της ιστορίας της.

  Αυτοί κατακτούν όλο και υψηλότερες επιδόσεις μέσω του συναγωνισμού τους. Η υψηλότερη επίδοση, με τη σειρά της, γίνεται το μέτρο για τη συγκεκριμένη δραστηριότητα. Με την υπέρβαση, κάθε φορά, του μέτρου, αυτή εξελίσσεται.

  Οι υψηλές επιδόσεις δεν είναι μία ατομική υπόθεση μέσα από την οποία ξεχωρίζουν οι καλύτεροι, αλλά ένα σημαντικό στοιχείο της εξέλιξης, που απορρέει από τη συλλογικότητα της κάθε δραστηριότητας. Άλλωστε, η διάκριση προϋποθέτει τη συλλογική ενασχόληση. Κανείς δεν έχει μέσα του την υψηλή επίδοση και τη διάκριση. Αυτή κατακτάται μόνο με προσπάθεια μέσα στα πλαίσια του ευγενούς συναγωνισμού, όπως καταδεικνύει ο ίδιος ο oορισμός της άμιλλας.

Προπονητής Κολύμβησης


Ο προπονητής κολύμβησης είναι ο άνθρωπος που
 Σχεδιάζει
 Εξατομικεύει
 Εφαρμόζει
το πρόγραμμα προπονήσεων των κολυμβητών.
 Η εκπαίδευσή του
 Οι γνώσεις του
 Η εμπειρία του
 Η παιδαγωγική του
είναι τα κύρια, ουσιαστικά και αναγκαία, προσόντα του, τα οποία χρησιμοποιεί, για την σύνταξη των προγραμμάτων προπονήσεων, ούτως ώστε αυτά:
 Να βοηθούν τους αθλητές κολύμβησης
 Να βελτιώνουν την σωματική τους κατάσταση
 Να γνωρίζουν και να μηχανοποιούν την ορθή τεχνική των στυλ κολύμβησης
 Να εφαρμόζουν κάθε φορά την ορθή τακτική στους αγώνες
 Να χρησιμοποιούν τις πνευματικές τους δεξιότητες με ορθό τρόπο
και έτσι κάθε φορά οι κολυμβητές να επιφέρουν το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα.

Αθλητής Κολύμβησης


Πρέπει:
 Με ορθή σκέψη
 Με σκληρή εργασία
 Με συστηματική προσπάθεια
 Με συνέπεια
 Με μεγάλη υπομονή
 Με προσπάθεια καθημερινής βελτίωσης
 Με επιμονή
να μεγιστοποιεί την απόδοση του και να επιτυγχάνει τους στόχους του.

Γονέας Κολυμβητή


Πρέπει:
 Να συμπαραστέκεται και να βοηθά την προσπάθεια του κολυμβητή,
 Nα μεριμνά για την υγιεινή διατροφή του,
 Nα ενδιαφέρεται για την άρτια ιατρική παρακολούθησή του,
 Nα μην τον φορτίζει ψυχολογικά,
 Nα επαινεί την προσπάθειά του,
 Nα συνεργάζεται με τον προπονητή και τον σύλλογο,
 Nα μην δίδει συμβουλές τεχνικής και προπόνησης στον κολυμβητή,
 Nα έχει μεγάλη υπομονή.

ΝΑ ΜΗΝ ΠΙΣΤΕΥΕΙ ΟΤΙ ΕΙΝΑΙ ΠΡΟΠΟΝΗΤΗΣ ΚΟΛΥΜΒΗΣΗΣ.

Κολυμβητικός Σύλλογος


Πρέπει:
 Να σέβεται την προσπάθεια των αθλητών,
 Να βρίσκεται κοντά στους κολυμβητές – προπονητές – και γονείς,
 Να επιλέγει πάντα τους καλύτερους επαγγελματίες προπονητές, φυσικοθεραπευτές και ιατρούς για την ομάδα,
 Να εξασφαλίζει τις καλύτερες συνθήκες προπόνησης,
 Να αναπτύσσει την ευγενή άμιλλα μεταξύ των αθλητών,
 Να επιδιώκει την ανάπτυξη φιλικών σχέσεων μεταξύ αθλητών και μεταξύ των γονέων τους,
 Να συνεργάζεται με τους γονείς,
 Να επιδιώκει την συμμετοχή των κολυμβητών του συλλόγου σε όλους τους αγώνες που προτείνονται από τους προπονητές και τον τεχνικό σύμβουλο της ομάδας.
 ΝΑ ΕΧΕΙ ΩΣ ΣΤΟΧΟ ΤΗΝ ΟΡΘΗ ΕΚΜΑΘΗΣΗ ΤΗΣ ΚΟΛΥΜΒΗΣΗΣ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΝΑΔΕΙΞΗ ΚΟΛΥΜΒΗΤΩΝ ΥΨΗΛΩΝ ΕΠΙΔΟΣΕΩΝ.


ΑΝ ΟΛΑ ΤΑ ΠΑΡΑΠΑΝΩ ΣΥΝΤΡΕΧΟΥΝ ΑΛΛΑ ΕΧΟΥΜΕ ΕΝΑ ΚΟΛΥΜΒΗΤΗ ΜΕ ΑΡΝΗΤΙΚΗ ΣΤΑΣΗ , ΚΑΚΗ ΗΘΙΚΗ , ΑΣΧΗΜΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΤΗΣ ΚΟΛΥΜΒΗΣΗΣ, ΤΟΤΕ ΕΙΝΑΙ ΒΕΒΑΙΟ ΤΟ ΑΡΝΗΤΙΚΟ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ.

ΑΝ ΟΛΑ ΤΑ ΠΑΡΑΠΑΝΩ ΣΥΝΤΡΕΧΟΥΝ ΚΑΙ ΥΠΑΡΧΕΙ ΑΡΜΟΝΙΚΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΠΡΟΠΟΝΗΤΩΝ – ΚΟΛΥΜΒΗΤΩΝ – ΓΟΝΕΩΝ – ΚΑΙ ΠΑΡΑΓΟΝΤΩΝ , ΤΟΤΕ ΑΥΤΗ Η ΜΑΚΡΟΧΡΟΝΙΑ ΣΧΕΣΗ ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΣΧΕΣΗ ΑΠΟΔΟΣΗΣ ΚΑΙ ΕΠΙΤΥΧΙΑΣ.

Μπίγγου Ιουλίa
 ΤΕΦΑΑ ΑΘΗΝΩΝ
Α΄ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑ: ΚΛΑΣΙΚΗ ΚΟΛΥΜΒΗΣΗ
Β΄ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑ: ΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΕΝΗ ΚΟΛΥΜΒΗΣΗ